"O istnieniu Kronosu dowiedziałam się w 1966 roku, nie pamiętam dokładnej daty. Weszłam do pokoju Witolda, siedział przy stole, powiedział mniej więcej coś takiego: Widzisz, piszę właśnie dziennik intymny, od czasu do czasu notuję sprawy prywatne. Po raz drugi zetknęłam się z Kronosem latem 1968. Gombrowicz, zmęczony, chory, poprosił mnie o pomoc. Wskazał na segregator i powiedział: Jeśli wybuchnie pożar, bierz Kronos i umowy i uciekaj najszybciej jak możesz!. To był ten intymny dziennik, który nazwał Kronos." (Rita Gombrowicz, 2013)
" Kronos to ostatni już zapewne, ważny, ale dotąd nieznany, choć poprzedzony legendą tekst Witolda Gombrowicza. Jak wskazuje sam tytuł, Gombrowicz próbuje zrekonstruować czas, przyjrzeć się własnemu życiu jako chronologicznej serii zdarzeń, odtworzyć logikę biografii. Ten skrótowy, nieliteracki, często trudny do rozszyfrowania zapis życia pokazuje je w całej złożoności: sprawy twórczości literackiej, relacje z przyjaciółmi, kłopoty finansowe, zdarzenia z codzienności, a w tle - groźny pomruk wypadków historycznych." (Jerzy Jarzębski, 2013)
"Lektura Kronosu skłoni czytelników do myślenia o jedynej prawdziwej zagadce tych notatek: dzięki jakim tajemnym zaklęciom autor tych suchych wyliczeń owrzodzeń, chorób, ambicjonalnych konfliktów - przemienił się w twórcę Dziennika, stron o żywotności niezrównanej, promiennych, pulsujących erotycznym napięciem, uwodzących i uczących myśleć, patrzeć, czuć, mówić, stawać się - być." (Wojciech Karpiński, 2013)
UWAGI:
Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W autobiograficznej opowieści Maria Nurowska, jedna z najbardziej poczytnych polskich pisarek, wraca do domów swojego życia - od utraconego raju ojcowskiej leśniczówki, poprzez tymczasowe przystanie, aż do wymarzonego siedliska w polskich Tatrach. Wizyty w ukochanych miejscach z przeszłości to także spotkania z duchami: barwnymi postaciami z historii rodzinnych, nieżyjącymi już przyjaciółmi, a także pierwowzorami bohaterek jej późniejszych powieści i, co najważniejsze, sobą samą, niestrudzenie poszukującą własnego miejsca na ziemi.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Najlepiej w życiu ma Twój Kot, bo jest przy Tobie" - pisze z Zakopanego przyszła Noblistka Wisława Szymborska do Kornela Filipowicza. To po jego śmierci powstanie słynny wiersz "Kot w pustym mieszkaniu".
Nie byli typową parą - spędzili ze sobą ponad dwadzieścia lat, ale nigdy razem nie zamieszkali. "Byliśmy końmi, które cwałują obok siebie" - mówiła.
W chwilach rozłąki zawsze pisali do siebie listy. Listy zabawne, liryczne, miłosne. Znajdziemy w nich i intymne wyznania i ceny cielęciny czy jajek, refleksje nad własnym warsztatem pisarskim i nad twórczością kolegów, opowieści o rodzinie i przyjaciołach.
Mistrzowsko napisane, pełne tęsknoty i czułości pozwalają wniknąć w wyjątkowe uczucie łączące dwoje ludzi, którzy - jak o nich mówiono - nawet jeśli stali do siebie plecami, cały czas patrzyli sobie w oczy.
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Z inicjatywy Powiatowej Biblioteki Publicznej – Centrum Kultury w Parczewie ukazało się właśnie wydawnictwo: „Literacka kraina”. Antologia pisarzy ziemi parczewskiej. Z noty wydawcy: "Jest pierwszą publikacją, która stanowi zbiór dokonań literackich naszych rodzimych twórców, jest zatem małą skarbnicą liryki i opowieści z Naszej Małej Ojczyzny. Przedstawiamy Czytelnikom wybór, nieznanej szerzej twórczości pisarzy pochodzących z powiatu parczewskiego, jest to więc nowość, wychodząca naprzeciw potrzebom twórczego środowiska i oczekiwaniom lokalnej społeczności. Antologia zawiera wybór tekstów regionalnych poetów i prozaików, jest swego rodzaju pomostem, który łączy pokolenia – młodych i seniorów, z ich doświadczeniami twórczymi i życiowymi. W książce znalazły się utwory debiutantów i twórców mających już na koncie własne publikacje. Każdy z nich dysponuje własnym sposobem wypowiedzi i własnym poetyckim głosem. Jedni rymują, inni tworzą wiersze białe; niekiedy są to wielowarstwowe literackie „patchworki”, czasem – swoiste puzzle. Są wśród autorów tacy, którzy eksponują własne ego, niektórzy chowają „ja” za parawanem świata, posługują się poetyckim reportażem z tego, co widzieli tuż za rogiem, w mieście, kiedyś w dzieciństwie czy też przed chwilą. We współczesnym świecie, znajdującym się pod ogromnym wpływem mediów elektronicznych, przed człowiekiem staje trudne zadanie – nie dać sobie wstrzyknąć obojętności na piękno świata, uczucia wzruszenia i poezję, która przecież stanowi integralną część naszej kultury. Niniejszy przegląd twórczości pozwoli Czytelnikowi zanurzyć się w różnorodne i tajemnicze światy literackie." Antologia zawiera utwory dwudziestu autorów: Heleny Abramczuk, Piotra Antoniuka, Aliny Barbary Błaszczuk, Andrzeja Chodeckiego, Stefanii Czuryło, Wiktora Gadomskiego, Pauliny Gierchard, Teresy Gładun, Roberta Adama Kisiela, Mariana Kliszczewskiego, Łukasza Kopisia, Marcina Daniela Kowalczyka, Heleny Maczewskiej, Apolinarego Nosalskiego, Lechosława Płowasia, Heleny Potapczuk, Bogumiły Sarnowskiej, Rocha Sęczawy, Krystyny Szkuat i Tadeusza Zaorskiego. Wyborem tekstów, opracowaniem i napisaniem słowa wstępnego zajęła się Marta Goździk. Za ilustracje użyte w antologii odpowiada Maria Nastaj. Publikacja została wydana w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Koordynatorem projektu jest Kamila Sternik - instruktor PBP-CK w Parczewie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Maria Konopnicka kojarzy się przede wszystkim z Rotą, patriotyczną pieśnią niemalże o randze hymnu narodowego, która pomagała naszemu Polakom zachować tożsamość narodową w ciężkich czasach rozbiorów, wojen i okupacji. Obecnie poetka ceniona jest bardzo przez koła konserwatywno-narodowe.
Sławiąc dokonania Konopnickiej, zapomina się o tym, iż była przede wszystkim kobietą, uwikłaną w wyjątkowo skomplikowaną sytuację życiową. Jawi się jako kobieta wyzwolona, niestroniąca od wolnych związków ze znacznie młodszymi mężczyznami, a w czasach, w jakich przyszło jej żyć środowiska katolickie uznawały jej twórczość za bardzo szkodliwą i wymierzoną nie tylko w Kościół, ale w chrześcijaństwo i polskość.
Niniejsza publikacja nie zajmuje się autorką Naszej szkapy jako pisarką, czy poetką, ale przedstawia ją jako kobietę uwikłaną w skomplikowane związki emocjonalne oraz borykającą się z problemami życia codziennego.
UWAGI:
Bibliogr. s. 245-[246].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Czy możliwe, by pisarz w swej szczerości posunął się za daleko? Chwilami ma się ochotę czym prędzej zatrzasnąć tę książkę, by ochronić prywatność bohaterki. (Hilary Mantel, "Guardian")
Moje życie w kręgu obsesji jest dosadnie szczerym, opowiedzianym ze swadą pamiętnikiem niepozbawionym szczypty czarnego humoru. Joanne Limburg rozmyśla o rzeczach, o których wcale nie chce myśleć, i robi rzeczy, których wcale nie chce robić. Obsesyjne myśli i kompulsywne zachowania zdominowały jej życie. Już w dzieciństwie czuła, że coś jej doskwiera, ale dopiero po wielu latach poszukiwań odnalazła drogę do okiełznania swoich lęków.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
ŻYCIE CZŁOWIEKA JEST JAK WITRAŻ. MAŁE, POZORNIE NIE PASUJĄCE DO SIEBIE KAWAŁECZKI KOLOROWEGO SZKŁA, UKŁADAJĄ SIĘ W OBRAZ, KTÓRY ODSŁANIA SIĘ DOPIERO W ODPOWIEDNIM ŚWIETLE I DZIĘKI UWAŻNOŚCI PATRZĄCEGO.
32-letnia Daria dostaje zlecenie napisania biografii znanego biznesmena, który całe życie strzegł swojej prywatności. Przyjeżdża nad Bug, do niezwykle malowniczego miejsca, tak odosobnionego jak jej gospodarze. Nadbużańskie Świerże przyjmują Darię z życzliwością, ale powietrze gęste jest od niedopowiedzeń i tajemnic, które kobieta próbuje odkryć. Kim jest dziewczynka, która pojawia się nocą w jej sypialni? I jaki związek z tym wszystkim ma Malwina Różańska, kobieta, która zniknęła bez słowa z życia Darii dwadzieścia lat wcześniej...
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Monika A. Oleksa.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Opowieść o miłości i mroku" Amosa Oza (ur. 1939) to historia kilku pokoleń jego rodziny na Litwie i Ukrainie oraz po przybyciu do Palestyny. Tłem opowieści jest dramatyczny okres w historii narodu żydowskiego: druga wojna światowa i Holokaust, mandat brytyjski nad Palestyną, narodziny Państwa Izrael i konflikt z Arabami. Przede wszystkim jednak jest to opowieść o latach dzieciństwa autora na przedmieściach Jerozolimy i wczesnej młodości w kibucu. Ojciec, pedantyczny racjonalista, i tajemnicza, wrażliwa matka stanowili nie najlepiej dobraną parę. Miłość rodziców ginęła w mroku rozczarowań i frustracji, nostalgii za Europą. Amos Oz po raz pierwszy odsłania ciągle niezabliźnioną ranę, jaką zadało mu samobójstwo matki. Jest to jedna z najważniejszych książek pisarza, klucz do zrozumienia całej jego twórczości.
UWAGI:
Na s. red. tyt. oryg. w jęz. ang.: A tale of love and darkness.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kornelia Kłosowska, scenarzystka, autorka książki o Melanii Łuckiej, traci nieoczekiwanie pracę. W dodatku grozi jej proces. Żona pewnego posła dopatruje się podobieństwa między jednym z bohaterów Ostatniego portretu Melanii a swoim mężem. Planuje pozwać Kornelię do sądu. Wydawca żąda, aby autorka napisała romans, w którym ukaże małżeństwo posła w lepszym świetle. Pozbawiona źródła dochodów Kłosowska wraca do rodzinnego Miłowa, w którym spotyka licealną miłość... Ewa Madeyska tym razem nie tylko bawi się stereotypowymi cechami tzw. literatury kobiecej, lecz przede wszystkim ujawnia tajemnice warsztatu pisarskiego. W lekkim, żartobliwym tonie przedstawia perypetie pisarki na zakręcie.
UWAGI:
Cykl "Ostatnie": tom 1: "Ostatni portret Melanii" tom 3: "Ostatnia obsesja Natalii" Oznaczenia odpowiedzialności: Ewa Madeyska.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni